Hökensås

Publicerat: 7 september, 2012 i Familj
Etiketter:, , , , , , , , , , ,

 

Det är en härlig semesterby med massor av stugor och en stor camping för husvagnar o husbilar. De flesta som åker dit, åker dit för att fiska, det finns massor av små sjöar uppe i skogarna. Sjöarna är fulla med ädelfisk av olika slag, som är inplanterad och i någon av sjöarna finns även de hedliga gäddorna och aborrarna. Sist när vi va på Hökensås så fiska Uffe min man och hans syster med barnbarn, tyvärr fick dom inget napp, men det va mäktigt att se när laxen hoppar på vattenytan, som om dom retades med oss 🙂 Denna gång blev det inget fiske för oss, för Uffe hade fullt upp med sitt o jag åker ju inte själv med Hugo o sätter mig för att fiska. Jag tycker faktiskt att det är rätt roligt att fiska, dock ej att meta, det är jag alldeles för rastlös för. Men Hugo och jag fick några fina dagar ihop, min lilla navelsträng 🙂 vi har hållt ihop som lång o lerhalm. Vi har mysat, vi har busat, vi har sovit middag ihop, vi har gjort små utflykter och med det menar jag små, för eftersom Hugo har sin ”mat o sov klocka” hinner man inte så långt. Men det gör absolut inget alls, vi slängde ut en filt på gräsmattan utanför våran lilla röda stuga o satte oss o leka i solskenet. Hugo va så lycklig för pappa hade hittat en massa bilar i huset när han rensa 🙂 så där satt han o lekte o pyssla i solskenet. Mamma kunde ta hur mycke bilder hon ville, för Hugo bara njöt av att vara nära mamma och att få pyssla med sina fina bilar med sin nya fina kepa han fått av pappa. På korten ser han ut som en liten ”bonnunge” inget fel att vara bonde, men visst förstår ni vad jag menar 🙂 När pappa Uffe kom hem på eftermiddan, så blev det såklart pappa MYS på hög nivå, Hugo älskar att komma upp i pappas knä o gosa in sig i hans mjuka mage o bara nosa och gojsa in sig, dom är såååå söta mina älsklingar ❤ Jag skulle kanske berätta lite kort om stugan vi bodde i, den ser ut som ett typiskt litet sommartorp från 80-90-tal med furu från golv till tak. Det va 6 bäddar i den och på 45 kvm, inte för jag vill ha så mycke furu i mitt hus, men lite nostalgiskt va det och framför allt MYS!! hade det funnits en öppen spis hade det varit fullbordat. Hade det dessutom varit 100% semester hade det varit en ”fullbordare” 😉 dä ni…… lite östgötska mitt i alltihopa det är ”fejnt”.

En dag när Uffe kunde komma ifrån lite tidigare åkte vi ut till Hömb, jo det är sant det heter så 🙂 där bor Uffes syster i en liten mysig stuga. Det är inte stugan med grästak kan jag säga, för det är nämligen ett luffarhotell där luffare fick sova över natt. Huset är uppbyggt på 1700-talet och jag kan ju tillägga att dom kan inte ha varit några långa människor på den tiden, för jag som är hela 158 cm kort, hade fått böja lite på huvudet för att komma in genom den lilla dörren. DÅ slog det mig…. jag är en kvarleva från denna tid som luffare, jäklar va allt hade passat in så mycke bättre va, tänk er köksskåp som till och med jag når till högsta hyllan eller bara nå kryddan som står högst upp på kryddhyllan utan stege WOW hahahaha….. Skämt o sido Uffes syster bor i den andra lilla fina, söta stugan. Den ser jätte liten ut…. ja o söt. Men när man kommer in i den är den jäkligt välplanerad, dom kunde bygga hus förr. Hon har inrett det jätte fint i modern stil, mycke smakfullt. Huset ligger på Von Essens ägor, som faktiskt är Tidaholms grundare…….. mm stora fina hus har dom och har haft, blir helt salig, fejnt vill också ha 🙂 jag är helt såld på herrgårdar o slott.

Här bor Von Essen, det ser nääääästan ut som vårat nya radhus vi ska flytta till…… ääääh noooooooot 🙂 jäkla skit asså att man bara kan drömma om detta…. men va fasen jag har ju det bästa redan, min underbara familj, alla mina barn, Uffe buffe älsklingen, vovven Nisse puss på er, älskar er av hela mitt hjärta ❤

Hopp o hej det va allt från mej 🙂 ha en trevlig kväll. KRAM// Zita, Uffe o lille Hugo

kommentarer
  1. lillekotten skriver:

    Åh jösses va mysigt ni bott!! Jättefina bilder men finast var nog dom på bonngrabben 😉 Hahaha gillar bilden när han sträcker ut tungan allra bäst! Visst hade det varit trevligt med ett så sort hus men fan vad dammråttor det hade varit överallt för vem skulle hinna/orka/ha lust att städa allt det så jag tror nog erat nya hus är ännu mera perfekt 😉 Kram

  2. barbamammas skriver:

    Jag tyckte luffarstugan såg mysig ut och lagom hög för oss, jag är bara 2 cm längre än dig:-) Slott och herrgårdar är fina att titta på och fota men inte skulle jag vilja bo i ett, nej det skulle bli för ödsligt. KRAM

  3. Ingrid. skriver:

    Själv gillar jag mindre små torp.Min mammas morbror hade ett sådant gammalt torp med
    halmtak.Som barn gillade jag aldrig att åka dit,för han hade så mycket ”Bålgetingar” som
    flög omkring.Hua mig inga slott o herrgårdar där spökar det för jämnan,ha,ha,ha.
    Kram till lille Hugo.

  4. Maria husetfullt skriver:

    Vad mysigt ni har haft och fina bilder. I bondstugan skulle jag också ha passat in som är ungefär lika kort dom du.

  5. barbamammas skriver:

    Jag har mailat till dig om var du kan hämta ut bilden…:-)

Kommentera

